محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران، می‌گوید چند شرکت خدمات پیامکی ایرانی در پنج ماه اخیر ۲۲ میلیارد تومان از مشترکان شبکه‌های موبایل کلاهبرداری کرده‌اند.

وزیر ارتباطات گفته است که دستور بازپرداخت این مبلغ به مشترکان و ارجاع پرونده به قوه قضاییه را داده است.

آقای آذری جهرمی درباره هویت این شرکت‌ها و مالکانشان، ماهیت خدماتشان و نقش اپراتورهای تلفن همراه در این رابطه جزییاتی ارائه نداده و نگفته آنها چه طور توانسته‌اند این کلاهبرداری ادعایی را انجام دهند.

در ماه‌های اخیر کاربران تلفن همراه در ایران به طور گسترده و بدون اطلاع خودشان مشترک خدمات موبایلی، موسوم به “خدمات ارزش افزوده”، شده‌اند و مبالغی از آنها کلاهبرداری شده است.

خدمات ارزش افزوده موبایل (Mobile Value Added Services) خدماتی است که علاوه بر امکانات معمول (تماس صوتی، پیامک، اینترنت و…) به واسطه اپراتور به کاربر ارائه می‌شود.

عضویت در خبرنامه‌ها، بازی‌ها، نظرسنجی‌ها و مطالب با موضوعات به خصوص، از جمله این خدمات هستند و شرکت‌های ارائه‌دهنده هزینه آن را از طریق اپراتور دریافت می‌کنند.

درصدی از هزینه دریافتی هم به اپراتورها داده می‌شود.

در سال ۱۳۹۵ درآمد اپراتور همراه اول از خدمات ارزش افزوده ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و اپراتورهای ایرانسل و رایتل هم هر یک هزار میلیارد تومان از محل این خدمات درآمد داشته‌اند.

تعداد زیادی از کاربران ایرانی می‌گویند با فریب یا حتی بدون اطلاع، مشترک خدمات این چنینی شده‌اند و هزاران تومان روی قبض موبایلشان اضافه شده است.

برخی می‌گویند حتی پس از لغو اشتراک، باز هم بدون اطلاعشان دوباره مشترک خدمات ارزش افزوده شده‌اند.

یک گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بازار خدمات ارزش افزوده در ایران می‌گوید “اغوا، تبلیغات کاذب و سوءاستفاده از مشترکان به صورت علنی و فراگیر در جریان است” و شرکت‌های فعال در این زمینه حق مشترکان برای امکان “فسخ معامله و بازپرداخت وجه پرداختی” را رعایت نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات گفته است شرکت‌های متخلف ۱۰ روز برای بازپرداخت مبلغ کلاهبرداری‌شده فرصت دارند و پرونده به دادستانی می‌رود.

قوه قضاییه ایران در ماه‌های اخیر رسیدگی به چند پرونده بزرگ برای مبارزه با فساد اقتصادی در ایران را آغاز کرده و با تایید رهبر، دادگاه‌های ویژه‌ای را در این زمینه تشکیل داده است.


دوست داشتید؟ لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

178
178 امتیاز

یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واکنش شما به این مطلب چیست ؟

جالب جالب
4
جالب
خنده‌دار خنده‌دار
3
خنده‌دار
انزجار انزجار
1
انزجار
عجیب عجیب
0
عجیب
ناراحت ناراحت
6
ناراحت
بد بد
5
بد
باحال باحال
4
باحال
خوب خوب
3
خوب
ترسناک ترسناک
2
ترسناک