گزارش یاهو در مورد این شکست ارتباطات جهانی بر مبنای مکالمات با ۱۱مامور اطلاعاتی سابق ایالات متحده و دیگرمقامات دولتی که خواسته اند نامشان فاش نشود و بطور مستقیم در جریان این موضوع قرار داشته اند تهیه شده است. بنا به اظهارات این مقامات نشت اطلاعاتی جهانی بسیار جدی و فاجعه بار بوده و عواقب آن سالها ادامه خواهد یافت.

درواقع فراتر از به زیر سوال بردن (دلایل) خود این ناکامی امنیتی، تصویر منتج از آن نشان دهنده ی شکست مفتضحانه ایست که هرگز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. این یعنی عدم توانایی دولت در شناخت و رفع ناامنی های ارتباطی تا قبل از به دام افتادن مهلک افراد اطلاعاتی در چین. یکی از ماموران امنیتی سابق گفت که هنوز از پس لرزه های این نشت امنیتی در امان نیستیم و دهها انسان تا به امروز جان خود را بخاطر این امر از دست داده اند.

یکی از بزرگترین شکست های اطلاعاتی دهه گذشته در سال ۲۰۰۹ در ایران و زمانی که دولت اوباما از کشف یک مخزن غنی سازی زیرزمینی در ایران در رسیدن به سلاح اتمی پرده برداشت و باعث خشم ایرانیان شد. بگفته ی مامور ارشد اطلاعاتی، ایرانی ها برای یافتن منبع یا منابع درز این مهم شروع به شکار خبرچین ها و جاسوس های خارجی کردند. پروسه ی شکار با توجه به ناامنی سیستم ارتباطی CIA کار چندان مشکلی نبود. سیستم ارتباطی اینترنتی که صرفا بمنظور استفاده در مناطق جنگی خاورمیانه تعبیه شده بود توانایی مقابله با سامانه های ضد جاسوسی کشورهایی چون ایران و چین را نداشت. بنا به گفته ی مقام سابق امنیتی، این سامانه ی ساده و ابتدایی برای مدت طولانی در خدمت افراد زیادی قرار داشته است. ”همه از این سامانه بیشتر از آن منظوری که برای آن ساخته شده بود استفاده می کردند.”

بنظر می رسد که ایران سال ۲۰۱۰ شناسایی مامورین CIA  را آغاز و تشکیلات جاسوسی این سازمان را در سال ۲۰۱۱ بطور کامل از بین برد. در حقیقت گزارش ماموران اطلاعاتی ایران تلاشی تشکیلات جاسوسی CIA در ایران و به دام افتان ۳۰ جاسوس در ماه می ۲۰۱۱ منتشر شد که متعاقب آن تاییدیه ماموران اطلاعاتی آمریکا از شبکه ی تلویزیونی ABC  پخش شد. جمهوری اسلامی ایران تعدادی از این افراد را اعدام و تعدادی را نیز در این شکست اطلاعاتی محبوس کرد. بنا به اظهار نظر مقام سابق امنیتی این (برای CIA) یک شکست بزرگ و فوق العاده خسارت آور بود، هر چند که این سازمان موفق شد عده ای از افراد خود را از ایران خارج کند.

طبق گفته مقامات سابق، لو رفتن اطلاعاتی در ایران باعث شد که تعداد کمتری از عاملان سیا در چین کشته شوند. با این حال، این حوادث توانایی سازمان سیا برای جمع آوری اطلاعات در ایران را در دوران بحران، همانطور که تهران در حال پیشرفت در برنامه هسته ای خود بود، از بین برد.

مقامات ایالات متحده معتقدند ایران احتمالا از طریق تحلیل شبکه ی CIA در ایران موفق به شناسایی عوامل این سازمان شده اند – به این معنی که آنها مبنا را روی اطلاعاتی که واشنگتن درباره عملیات تهران می دانند قرار داده و سپس افرادی که در داخل دسترسی به همان اطلاعات داشته اند را شناسایی و به منابع درز اطلاعات رسیده اند. این شکار منابع CIA در نهایت نتیجه داد و سیستم ارتباطات مخفی لو رفت.

تخریب شبکه ی اطلاعاتی CIA توسط حکومت ایران در تلویزیون دولتی با سرو صدای زیادی به همراه نقشه ی این سازمان برای استخدام نیروهای جدید از طریق شرکت های صوری واقع در ترکیه و امارات پخش شد. اگرچه ایرانی ها دقیقا اشاره ای به چگونگی نفوذ نکردند، اما مقامات اطلاعاتی پیشین آمریکا در این معتقدند که ایرانیان از طریق یک عامل دوگانه به سیستم ارتباطاتی مخفی سیا دسترسی یافته اند. این سیستم ارتباطی آنلاین به ماموران سیا و منابع آنها اجازه می داد تا از راه دور در محیط های عملیاتی دشواری مانند چین و ایران که امکان ملاقات های رو در رو وجود ندارد به طور همیشگی ارتباط برقرار کنند.

ادامه دارد …


دوست داشتید؟ لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

92
92 امتیاز

یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واکنش شما به این مطلب چیست ؟

جالب جالب
5
جالب
خنده‌دار خنده‌دار
4
خنده‌دار
انزجار انزجار
2
انزجار
عجیب عجیب
2
عجیب
ناراحت ناراحت
1
ناراحت
بد بد
6
بد
باحال باحال
5
باحال
خوب خوب
4
خوب
ترسناک ترسناک
3
ترسناک