SpareNet Servers Advertising & Link Exchange

اطلاعیه

بستن
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

۱۰ دستور IOS‌ سیسکو که باید بدانید

بستن
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
نوشته‌های جدید

  • ۱۰ دستور IOS‌ سیسکو که باید بدانید

    [align=justify]IOS سیسکو دارای هزاران دستور مختلف است و انجام تنظیمات آن ممکن است شما را دچار مشکل کند ، در اینجا به شما ده دستور بسیار کاربری و مفید در مورد استفاده از IOS سیسکو را به شما معرفی می کنیم: 

    ۱-علامت سئوال ؟ : شاید برای شما استفاده و تایپ کردن علامت سئوال ؟ در IOS سیسکو برای گرفتن کمک و راهنمای دستورات بسیار بدیهی و مشخص باشد .اما باید بدانید که IOS سیسکو به هنگام استفاده از علامت سئوال و گرفتن کمک با سیستم عامل های دیگر کاملا متفاوت است و باید به این نکته توجه کرد که IOS سیسکو یک محیط کاملا بر اساس خط فرمان یا command line است و هیچگونه محیط گرافیکی در کار نیست و این دستور ساده میتواند بسیار به شما در انجام تنظیمات کمک کند .[/align][align=justify]شما میتوانید به روش های مختلفی از این دستور استفاده کنید . اولین گام این است که شما اصلا دستورات را نمی دانید و کافیست علامت سئوال ؟ را تایپ کرده و تمامی دستورات ممکن را مشاهده کنید .در مرحله بعد شما وفتی نمی دانید پارامتر بعدی یک دستور چیست می توانید از ؟ استفاده کرده و پارامتر های بعدی را مشاهده کنید . برای مثال شما اگر دستور show ip ? را وارد کنید به شما دستوراتی که امکان اضافه شدن به دستور قبلی را دارند نشان داده خواهد شد و در غیر اینصورت اگر دستوری امکان ادامه دار شدن نباشد به شما CR نشان داده می شود بدین معنا که این آخرین پارامتر ممکن برای ورود در این دستور بوده است . اگر در مورد دستوری اطمینان ندارید و فقط چند کاراکتر ابتدای دستور را می دانید کافیست آنرا تا جاییکه مطمئن هستید وارد کرده و باقی را با گذاشتن علامت ؟ از سیستم بخواهید مثلا show ip in? به شما پیشنهاد interface را خواهد کرد . 

    ۲-دستور show running-configuration : این دستورات به شما تنظیمات فعلی انجام شده بر روی روتر ، سویچ و یا فایروال را نشان می دهد . running-configuration تنظیماتی را که در حال حاضر بر روی RAM قرار دارد را به شما نشان خواهد داد .شما وقتی تنظیمات روتر یا سویچ را تغیر می دهید این تنظیمات نیز تغییر خواهند کرد .همیشه به خاطر داشته باشید که تا دستور copy running-configuration startup-configuration را وارد نکرده اید تنظیمات شما در سیستم ذخیره نخواهد شد . 

    ۳-دستور copy running-configuration startup-configuration: این دستور تنظیماتی را که در حال حاضر در روی RAM سیستم که حافظه فرار است و با reset شدن روتر یا سویچ از بین می رود را به درون NVRAM که حافظه دائمی سیستم محسوب می شود کپی می کند و باعث می شود که تنظیمات انجام شده ماندگار شوند . مخفف شده این دستور copy run start می باشد . دستور copy همچنین می تواند برای کپی کردن تنظیمات فعلی روتر و سایر تجهیزات به یک TFTP سرور مورد استفاده قرار بگیرد . 

    ۴-دستور show interface : این دستور وضعیت interface های یک روتر را نشان می دهد .علاوه بر سایر اطلاعات ، اطلاعات زیر را در اختیار ما می گذارد : [/align][align=justify][align=left]
    کد:
    Interface status up/down
    [/align][align=left]
    کد:
    Protocol status on the interface
    [/align][align=left]
    کد:
    Utilization
    [/align][align=left]
    کد:
    Errors
    [/align][align=left]
    کد:
    MTU
    [/align][/align][align=justify]
       
    [/align][align=justify]این دستور برای پیدا کردن مشکلات در تنظیمات بسیار کاربردی است و می توان آن را برای مشاهده تنظیمات یک interface خاص استفاده کرد . 

    ۵-دستور show ip interface : این دستور خیلی معمول تر و محبوب تر از دستور show interface و همچنین show interface brief است . دستور show ip interface اطلاعات بسیار مفید و دقیقی از وضعیت تنظیمات پروتکل IP و همچنین سرویس ها وابسته به آن بر روی تمامی interface ها را به ما نشان می دهد . دستور show ip interface brief یک سری اطلاعات مختصر و مفید در مورد interface های روتر و وضعیت پروتکل IP شامل آدرس IP ، وضعیت لایه ۲ و لایه ۳ را به ما نشان می دهد . 

    ۶-دستورات config terminal ,enable , interface و router : روتر های سیسکو دارای چندین حالت نمایش می باشند که در هر یک از آنها اطلاعات و تنظیمات خاصی را می توان انجام داد و هر کدام در لایه ای جداگانه در روتر فعالیت می کنند . شناخت وحرکت کردن و قرار گرفتن در هر یک از انواع این حالت ها باعث موفقیت هرچه بهتر برای انجام تنظیمات مربوطه به روتر می شود . برای مثال شما وقتی به یک روتر login می کنید در حالت پیشفرض در حالت user exec که اعلانی شبیه > دارد قرار میگیرید .از همانجا می توانید با تایپ کردن کلمه enable به حالت privilege exec که حالت مدیریتی است و با اعلان # مشخص می شود وارد شوید . در حالت دسترسی مدیریتی مشا می توانید همه تنظیمات را مشاهده کنید اما نمی توانید هیچکدام را تغییر دهید . پس از این حالت می توانید با تایپ کردن کلمات config terminal به حالت جامع مدیریت تنظیمات روتر وارد شوید و هرگونه تنظیمی را برای روتر انجام دهید ، در این حالت اعلان روتر شبکه router(config)# خواهد شد .در این حالت شما میتوانید پارامتر های تک تک interface های روتر را مشاهده و تغییر دهید و برای انجام اینکار کافیست نام interface یا تنظیمی که می خواهید انجام دهید را وارد کنید مثلا اگر می خواهید interface شماره یک روتر را که با عدد صفر مشخص می شود تنظیم کنید کافیست در به شکل مقابل تایپ کنید router(config)#interface eth0 و در اینحالت اعلان دستورات به شکل router(config)# در خواهد آمد . 

    ۷-دستور no shutdown : این دستور یک interface را فعال می کند ( آنرا به اصطلاح up می کند ) .این دستور حتما در قسمت تنظیمات interface می بایست مورد استفاده قرار گیرد .برای interface های جدید و همچنین رفع ایراد بسیار کاربردی است .شما وقتی با یک interface مشکل دارید ممکن است بخواهید آنرا خاموش و روشن کنید و توسط این دستور می توانید اینکار را انجام دهید .برای خاموش کردن یک interface کافیست دستور را به شکل shutdown خالی وارد کنید . این دستور میتواند بصورت خلاصه شده به شکل no shut بکار برده شود . 

    ۸-دستور show ip route : این دستور برای نشان دادن routing table های یک روتر استفاده می شود . این لیست شامل تمامی شبکه هایی است که روتر می تواند به آنها دسترسی داشته باشد و metric ها و روش هایی است که روتر می تواند به آنه دسترسی داشته باشد . مخفف شده است دستور میتواند به شکل shipro استفاده شود و همچنین می تواند پارامترهایی نیز به همراه داشته باشد مانند shiproospf که برای کلیه روتر های با ساختار ospf .برای حذف کلیه route های موجود در این جدول می توانید از* clear ip route استفاده کنید . برای حذف صرفا یک route می توانید از clear ip route 1.1.1.1 استفاده کنید . 

    ۹-دستور show version : این دستور تنظیمات ثبات یک روتر را نشان می دهد که در واقع تنظیمات میان افزاری ( firmware) است که روتر بوسیله آن boot up می شود . این اطلاعات شامل آخرین باری که روتر boot شده است ، ورژن IOS مورد استفاده ، نام IOS مورد استفاده ، مدل روتر مورد استفاده و مقدار RAM و حافظه Flash موجود روتر را به ما نشان می دهد .مخفف این دستور می تواند به شکل shver نیز نوشته شود . 

    ۱۰-دستور debug : این دستور امکانات زیادی دارد اما به خودی خود کار نمی کند . این دستور برای یک نرم افزار،پروتکل و یا سرویس خاص اطلاعات debug بسیار مفیدی را در اختیار قرار می دهد .برای مثال دستور debug ip route به شما زمانی را که یک روتر به لیست روتر های اضافه می شود یا حذف می شود را نمایش خواهد داد.[/align][align=justify] [/align][align=justify]منبع : انجمن حرفه ای های فناوری اطلاعات ایران[/align]
    [align=center]خداوندا دستهایم خالی است ودلم غرق در آرزوها -یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را ازآرزوهای دست نیافتنی خالی کن
    [/align]
صبر کنید ..
X