SpareNet Servers Advertising & Link Exchange

اطلاعیه

بستن
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

دستورات شرطی if و else

بستن
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
نوشته‌های جدید

  • دستورات شرطی if و else

    دستورات شرطی (Conditional Statment)، یکی از پرکاربردترین موارد در دنیای زبان های برنامه نویسی و از جمله در برنامه نویسی وب و php به شمار می روند، در یک تعریف ساده از دستورات شرطی، می توان گفت که با آنها وجود یا عدم شرطی را بررسی می کنیم و بر اساس مثبت یا منفی بودن پاسخ ارزیابی شرط، مطابق با خواست و نیازمان، کاری را انجام می دهیم؛ در دنیای واقعی نیز بارها شنیده ایم که مثلا گفته اند اگر خوب تمرین کنید، موفق می شوید یا اگر فلانی بیاید، به کوهنوردی خواهیم رفت و...، این نوع تعاریف در برنامه نویسی وب و به طور خاص در php با if و else و ترکیب آنها یعنی elseif به سیستم و در واقع به مفسر php تفهیم می شوند.

    دستور شرطی if در php
    درک نحوه کارکرد دستور if چندان سخت نیست، با if وجود یا عدم شرطی را بررسی می کنیم، مثلا اگر متغیری داشته باشیم با نام age و مقادیرش 20 باشد، حال بخواهیم بررسی کنیم که آیا متغیر age برابر 20 است یا خیر، به صورت ساده می نویسیم: اگر (if) متغیر age برابر با 20 باشد (رابطه true باشد)، محاسبه بین {} را انجام بده.

    [php]<?php
    $age = 20;
    if($age == 20){
    echo "کاربر گرامی سن شما 20 سال است!";
    }
    ?>[/php]

    بر اساس مثال بالا، مقدار متغیر age برابر 20 تعریف شده، پس بررسی رابطه if درست (true) خواهد بود و دستور بین {} اجرا خواهد شد، حال در مثال زیر بررسی رابطه if مقادیر نادرست (false) خواهد داشت، چرا که سن کاربر 20 سال است، اما در ارزیابی گفته ایم که اگر سن او 20 سال نبود، محاسبه را انجام بدهد.

    [php]<?php
    $age = 20;
    if($age != 20){
    echo "کاربر گرامی سن شما 20 سال نیست!";
    }
    ?>[/php]
    لازم به ذکر است علامت == یعنی دو طرف رابطه برابر باشد و علامت =! یعنی دو طرف رابطه برابر نباشد.

    دستور شرطی else در php
    اکنون که با if آشنا شدیم، باید از خود بپرسیم اگر if درست (true) نشد آنوقت تکلیف چیست؟! یک برنامه نویس خوب باید حساب همه چیز را کرده باشد، این چیزی است که شکل پیشرفته آن را همان هوش مصنوعی می نامند، پس باید شرایط بعد از نادرست شدن رابطه if را هم تعریف کنیم، برای این کار از دستور شرطی else یا elseif استفاده می کنیم، ابتدا به else می پردازیم.
    else در واقع جایگزینی برای if است، یعنی اگر رابطه if درست نباشد (false باشد)، آنگاه مقادیر بین {} در else اجرا می شود، به مثال زیر توجه کنید تا مسئله روشن شود.

    [php]<?php
    $age = 20;
    if($age != 20){
    echo "کاربر گرامی سن شما 20 سال نیست!";
    }
    else{
    echo "کاربر گرامی، به بخش 20 ساله ها خوش آمدید!!";
    }
    ?>[/php]

    دستور شرطی elseif در php
    elseif ترکیب دیگری از if و else و در واقع بینابین آنها است، به فرض شاید بخواهیم قبل از خاتمه دادن به کدنویسی خود، چندین ارزیابی دیگر را نیز انجام دهیم، اینجا است که از elseif استفاده می کنیم، elseif با نادرست شدن رابطه if قبل از آن اجرا می شود و اگر مقدار آن false شود، مفسر php از آن صرفه نظر می کند و به ادامه کد می پردازد، مثال زیر روشن است.

    [php]<?php
    $num = 1000;
    $max = 2000;
    if ($num > $max){
    echo "متغیر num از max بزرگتر است!";
    }
    elseif($num == $max){
    echo "متغیر num با max برابر است!";
    }
    else{
    echo "متغیر num از max کوچکتر است!";
    }
    ?>[/php]

    منبع : وبگو
    [align=center][/align]
    [align=center]

    ما زنـ-ـ-ـده به آنیـــم که آرام نگیریم
    موجیم که آسودگی ما عدم ماست

    [/align]
صبر کنید ..
X